Rebekka Notkin om å utforske håndverket sitt

Da Rebekka Notkin ble utdannet gullsmed for 25 år siden, mottok hun en medalje for godt utført håndverk av Dronning Margrethe. Det var utgangspunktet for en lang og vellykket karriere som smykkedesigner med sitt eget merke, hvor Notkin hele tiden har vært opptatt av å bli flinkere til det hun gjør. Den siste tiden har hun begynt å utforske nye materialer for å forfine håndverket sitt.
_Alt_text

Jeg har stor respekt for det tradisjonelle håndverket innen mitt fag. Slik ble jeg utdannet og dette er utgangspunktet mitt når jeg lager smykker. For meg handler det om å bearbeide et metall. Strekke det, bøye det, hamre det, smi det og rulle det til en form som til slutt blir et smykke. Det er balansen mellom materiale, håndlag, komposisjon og bruk av verktøy som kan drive metallet til et spennende sted.  
Jeg streber etter å lage et produkt som utstråler kvalitet. Hvor man kan ane at det virkelig har blitt jobbet med det. At forarbeidingen har produsert det vakreste som råvaren tillater. Smykkene mine skal også signalisere at det ligger håndverk bak, og det synes jeg man gjør ved å ha kontroll på finishen sin. For meg er godt håndverk når et produkt kan snakke for seg selv og utstråle kvalitet, og samtidig forteller om sin tid og signaliserer at det aldri vil forgå.  
Jeg er stolt over å mestre gullsmedhåndverket. Det er mitt grunnleggende fundament i livet. Jeg har fått forståelse for design og bruk av verktøy generelt, og derfor var det opplagt at jeg for noen år siden ønsket å utforske nye materialer. Da jeg begynte å lage tresnitt føltes det som en direkte forlengelse av å jobbe med smykker. Det var fortsatt noe med bruk av verktøy, forming og håndlag. Og så fremkaller jeg jo resultatet ved å fjerne materialet. Jeg lager et negativ som jeg trykker. Det er så tilfredsstillende å se motivet vokse opp av treplaten. 

_Alt_text
_Alt_text
_Alt_text
_Alt_text
_Alt_text

Tresnitt er en ny versjon av min kreativitet og kunstneriske uttrykk, og det har påvirket min tilnærming til gullsmedshåndverket, og gjort det mer fritt. Jeg henter inspirasjon og kompetanse fra de forskjellige prosessene. Jeg maler også – og syr og slår sammen møbler i sommerhuset.

Det åpner for utvikling. Og det har vært naturlig og nødvendig hvis jeg skulle utvikle meg etter 25 år som gullsmed. De nye materialene har gitt meg flere uttrykksmuligheter. Jeg har for eksempel laget serien 'Carved', der designet startet som et tresnitt, men så oppdaget jeg at det hadde et fantastisk volum og komposisjon, som jeg kunne oversette til smykker.
 
Jeg har vært glad for å trykke tresnittet på tekstiler som duker og servietter. Det er deilig at det jeg har skapt kan inkluderes i hverdagen. Jeg liker å omgi meg med estetiske detaljer som tilfører personlighet og originalitet til hjemmet. Å dekke et bord minner meg også om å lage et smykke. Som et fint lite stykke komponert på en måte som streber etter perfeksjon. Det er utgangspunktet for alt jeg gjør.

Ting må henge sammen i en rød tråd. Det er også det jeg gjør når jeg trykker på en duk som jeg legger på bordet mitt – jeg må merke en ferdig komposisjon når bordet er dekket. Jeg ser ikke bare arbeidet med smykker gjennom en liten ramme. Det er slik jeg ser på alt i livet.
 
INSPIRASJON

Fullfør looket