Historien om H.C Andersen-duken

H.C. ANDERSEN-designet inviterer både barn og voksne til å utforske et eventyrlig univers som er kjent og elsket over hele verden. Designet trekker tråder helt tilbake til 1920-tallet, men som i alle eventyr har det vært vanskeligheter underveis. Til gjengjeld fikk designet kongelig oppmerksomhet da det omsider ble lansert i 1952. Her får du historien om et levende design som dronning Ingrid var den første til å kjøpe, og hvor det stadig veves videre på eventyret.
H.C. Andersen-duken

1920-tallet

Vi reiser tilbake i historien vår. På 1920-tallet satset man som noe nytt – og ganske visjonært for den tiden – på kunstnersamarbeider for å utvikle spesielle design. Arkitekt og grafisk designer Knud V. Engelhardt får i oppgave å lage en duk med H.C. Andersens klassiske motiver hentet fra både eventyr og papirklipp. Arkitekten ventet i flere år på et portrett av H.C. Andersen i silhuett, som han vil bruke på duken, og underveis oppstår det i en annen forbindelse dype uoverensstemmelser mellom Engelhardt og eieren av familieveveriet, Henrik Georg Jensen. Det setter en stopper for duken. Designsamarbeidet blir senere gjenopptatt, men eventyrduken rekker ikke å bli ferdig innen arkitektens død i 1931.

1950-tallet

Nå legges eventyrfortellingen i hendene på Inger M. Blegvad Klint. Hun jobber videre på designet, fordyper seg i H.C. Andersens eventyr og finner ytterligere inspirasjon på de museene hun besøker på reisene sine. Det ferdigtegnede mønsteret er betagende med sin rokokkostil, men det tar tid å få rettighetene på plass, så det er først i 1952 at duken kan bli lansert på en stor tekstilmesse. H.C. ANDERSEN-designet forener fortellerkunst og vevekunst på tvers av tidsaldre og oppnår royal anerkjennelse ved lanseringen, da Dronning Ingrid som første kunde kjøper en duk til 30 personer.

1960-tallet

Familiebedriften har nå fått en ung Bent Georg Jensen i front, og hans dype forståelse av håndverk og sans for tidløs kvalitet preger hverdagen. Duken fremstilles med stolthet frem til 1963, da veveriet får nye maskiner som ikke egner seg til komposisjonen i mønsteret. Designhistorien lever likevel videre på veggene i hovedkvarteret, der originaltegningene til duken blir hengt opp i glass og ramme. Og her henger de fortsatt, som en eviggyldig påminnelse om designarven og fortellingens kraft.

1990-tallet

I 1995 finner Bent Georg Jensen eventyrdesignet frem igjen og endrer plasseringen av motivene til en ny helhet som kan produseres ved hjelp av de nyeste veveteknikkene. Han setter også sitt eget preg på designet ved å gi det et mer moderne mønsteruttrykk og tilføye et motiv til duken, et motiv som var en del av det opprinnelige designopplegget fra 1920-tallet: den lille havfruen, som noen år senere, i 2000, hopper ned av steinen.

Dukens hovedmotiver danner dessuten grunnlag for en serie på fire dekkeservietter, ettersom dukens mønsterrapport bare tillater duker i stort format. Det er behov for eventyr i hverdagen også.

Designet

Eventyrmotivene illustrerer “Svinedrengen”, “Keiserens nye klær”, “Kloss-Hans”, “Den stygge andungen”, “Prinsessen på erten” og “Den standhaftige tinnsoldat”. Dessuten vises den store hunden fra “Fyrtøyet”, den store keiseren fra “Hyrdinnen og skorsteinsfeieren” og motivene suppleres av gjengivelser av H. C. Andersens papirklipp Ole Lukkøye, Danserinnen, Slottet og det lille trollet med utstrakte armer, og til slutt Bent Georg Jensens motiv “Den lille havfrue”. Hele designet bindes sammen av en parade med tinnsoldater. En i rekken er “Den standhaftige tinnsoldat” med bare ett ben.
Psst... Har du sett at H.C. Andersens elskede fortellinger også er gjengitt på dekkeservietter i en pen gråfarge? Dekkeserviettene kommer i en serie på tre forskjellige pakker med to av H.C. Andersens mest populære eventyr i hver.