• 60 dagers bytterett
  • Gratis frakt til Norge
  • Ingen tollgebyr
  • Norsk returadresse
  • Fri retur
Choose language

VEVEPROSESSEN

I veveprosessen vår fokuserer vi på kvalitet, funksjon og levetid. Vi "nerder" med garn, bindinger og vever, og jobber stadig med å finne nye strukturer som kan oppfylle et behov i våre kunders travle hverdag. Fra oppstarten av et prosjekt til det ferdigvevde tekstilet ligger på lageret går det ofte flere år, fordi vi tester og gjennomgår vevingene mange ganger i prosessen.

Visste du?
•  Det går med ca. 23.600 enkelttråder i en Arne Jacobsen damaskduk på 165 x 260 cm.
•  Det tar opptil 2 dager å tre en vev.
•  Der går tre måneder fra et sett sengetøy settes i gang på veveriet, til det ligger klart i skredderiet.



Kvaliteter og garner

Uansett hvilket materiale vi vever i, er det alltid med fokus på kvalitet, funksjonalitet og holdbarhet. Vi jobber med flere ulike typer garn, som hver og en har sine fordeler og egenskaper.

Bomull: Vi benytter egyptisk bomull i de aller fleste av våre produkter. Egyptisk bomull er den fineste bomullsvarianten med de lengste fibrene, og dyrkes i de fleste bomullsproduserende land. Navnet er dermed snarere en kvalitetsbetegnelse heller enn et uttrykk for opprinnelsesland. Bomullens fiberlengde har stor betydning for kvaliteten. Lange fibrer gir et sterkere og finere garn. Dette betyr at bare 3-5% av avlingen over hele verden kan brukes i vår produksjon. Vi bruker imidlertid også kombinasjoner av bomull med lange og mellomlange fibrer, når funksjonalitet eller andre årsaker tilsier det. For eksempel i håndklær, blir løkkene vevd sammen med langfiber-bomull som gir ekstra mykhet, og basen som sløyfene er vevd på veves med en bomull med korte fibrer, da disse har bedre absorberingsevne. Det samme gjelder de kjøkkenhåndklærne der bomull med kortere fibrer er bedre til å absorbere og avgi væske.

Lin: I linproduksjonen bruker man det innerste laget av stengelen for å utvide fibrene og fremstille garnet. I sin naturlige form er å lin et grovt og relativt stivt materiale, men da vi ønsker en spesiell delikatesse i linen vår, har det krevd flere behandlingsprosesser for å oppnå akkurat riktig mykhet. Det unike med lin er at det er et meget slitesterkt materiale, som bare blir mykere i bruk. I tillegg har lin en rekke naturlige fordeler, som betyr at det er både termoregulerende og antiseptisk. Nesten all lin rt produsert i Europa fordi klimaet her er perfekt for det. Våre stoffer i 100% lin er både høstet og vevd i Europa.

Ull: Vi bruker ull i vår kolleksjon av accessories. Vi har puter og pledd i ulike typer ull. Fordelen med å bruke ull til puter og tepper, er at den har en spesielt god isolasjon og dermed varmer godt på kalde kvelder. Videre holder ull godt på fargene, den er motstandsdyktig og krøller ikke.


Farging

Bomull, lin og ull kan farges på ulike måter. Som fibrer, før de spinnes og tvinnes, som metervare (strykefarging) – og til slutt ved garnfarging. Vi bruker primært garnfarging, fordi denne typen farge sikrer høyest mulig farge- og vaskeektehet for hjemmetekstiler. Samtidig gir garnfarging muligheten til å jobbe med forskjellige farger og skape mer kontrast i designet. Ved farging justeres og reguleres forholdet mellom mengden av fargestoff, temperatur, trykk og tid nøye. For å få et produkt som er lett å behandle, motstandsdyktig mot vasking ved 60°C og kan strykes eller rulles ved opp til 200°C, uten risiko for fargepåvirkning, setter vi høye krav til farge og fargeekthet.

Veving

Veving er sammenfletting av to rettvinklede trådsystemer, der de langsgående trådene danner kjeden, mens de tversgående trådene danner skuddet. Man kan jibbe med skafte- og/eller jacquardveving, hvor skafteveving produserer enkle mønstre i ruter og striper, mens jacquardveven muliggjør avanserte mønstre og design, slike vi kjenner fra damaskduker og sengetøy.

Bindinger

Bindinger er de sammenbindingspunktene som oppstår hver gang kjede- og skuddtråd passerer hverandre i et mønster: Det finnes tre grunnbindinger - lerretsbinding, kjøperbinding og satengbinding. Vi bruker alle tre bindingsmetodene – avhengig av produkt og design. De forskjellige bindingene bidrar på hver sin måte, for å gi hvert enkelt design dets optimale uttrykk.

Lerretsbinding: Lerretsbinding er den enkleste av de tre bindingene og brukes i for eksempel lakenene våre, til BASE produktene og SOLID duken. Kjedetrådene går vekselvis over og under skuddtråden. Bindingen gir et svært slitesterkt produkt.












Kjøperbinding: Denne bindingen, som også kalles Twill, danner et diagonalt mønster i stoffet. I kjøperbindinger går kjedetråden over to og under en skuddtråd. Fordi denne bindingen har færre bindingspunkter enn lerretsbindingen, er resultatet et meget smidig produkt, som vi blant annet kjenner fra våre kjøkkenhåndklær.











Satengbinding: Kjedetråden går over fire og under en skuddtråd i en 5-bindingssateng. Denne bindingen gir en veldig glatt og glansfull overflate. Derfor er satengbindingen den mest brukte bindingen i våre duker og sengetøy. Sengetøy vevd med satengbindinger er dessuten preget av stor smidighet og høy pusteevne.



Etterbehandling

Det er mulig å tilføre bomullsgardiner og vevde bomullsmetervare en rekke ekstra bruksegenskaper ved etterbehandling. Georg Jensen damask benytter benytter mercerisering, som er en varig etterbehandlingsprosess for bomullsprodukter som gir et glatt og glansfullt utseende samtidig som fibrene styrkes og blir mer flekkavvisende.  Duker etterbehandles ved sanforisering, som er en tvangskrymping som stabiliserer metervaren og dermed sikrer produktets dimensjoner.  Noen duker behandles på nytt for å gjøre dem motstandsdyktige mot flekker og enkle å vedlikeholde. Linsengetøy og -kimonoer gjennomgår en behandlingsprosess som mykner fibrene og demper den naturlige krøllen som finnes i lin.

Damaskveveteknikken

Damask, som vi er spesielt kjent for, er en veveteknikk som opprinnelig stammer fra Han-dynastiets Kina (200 år f.Kr.), hvor den ble brukt til fremstilling av fargerike og fornemme silkestoffer. Teknikken spredde seg til Orienten via Silkeveien, og Damaskus i Syria var hovedkvarteret for damaskveveteknikken. I middelalderen dukket teknikken opp i Sør-Europa og bevegde nordover, hvor den fikk et nytt sentrum i Haarlem, Nederland. Det var her Georg Jensen-familien ble introdusert for veveteknikken og brakte den til Danmark. Damaskveveteknikken er kjennetegnet ved tette og fintrådede stoffer. Relieffuttrykket med matte og blanke overflater oppstår ved at den tverrgående (skuddet) og den langsgående tråden (kjeden) vekselvis dominerer mønsteret. Damaskvevingen gjøres på en jacquard-vev, og det benyttes hovedsakelig satengbindinger for å gi det vakre designet riktig uttrykk og et høyt detaljnivå.

Kvalitetskontroll

Våre kunder assosierer oss med høy kvalitet, og derfor jobber vi målrettet med kvalitetskontroll av produktene våre. I nært samarbeid med våre leverandører har vi utarbeidet detaljerte spesifikasjoner for hvilke toleransegrenser vi har overfor garnenes uregelmessigheter og fargeforskjeller. Før sending kontrollerer leverandøren at toleransegrensen overholdes – deretter vurderer vi produktene på ny ved mottakelse for å sikre at eventuelle variasjoner ligger innenfor spesifikasjonene. Den strenge kvalitetskontrollen garanterer at produkter fra Georg Jensen Damask alltid oppfyller kravene til høy kvalitet – og sikrer at vi har en usedvanlig lav klagerate på bare 0,2%.
Om Georg Jensen Damask

Gjennom generasjoner har Georg Jensen Damask designet og fremstilt damaskvevde kvalitetstekstiler til hjemmet. Fra den ydmyke starten på 1400-tallet til det Georg Jensen Damask man møter i dag, har håndverk, tradisjoner og design vært de bærende prinsippene i visjonen om å skape fornyelse med respekt for historien.

Tradisjonen med å samarbeide med Danmarks aller fremste arkitekter, designere og kunstnere sikrer en bred kolleksjon av damaskduker, løpere, dekkeservietter, sengetøy, frotté, kjøkkenhåndklær og annet tilbehør til hjemmet – selvsagt med utspring i den enkelte designers individuelle inspirasjon og stil.

I år 2000 ble vi utnevnt til Kongelig Hoffleverandør i Danmark. Utnevnelsen kom etter flere års samarbeid med det danske kongehuset, blant annet om en damaskduk som ble spesialdesignet til sølvbryllupet til Hennes Majestet Dronning Margrethe II av Danmark og Hans Kongelige Høyhet Prins Henrik i 1992.